неделя, 21 ноември 2010 г.

VIII. СПОСОБИ ЗА ПРЕДАВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯТА В РЕЧЕВАТА ДЕЙНОСТ

Езикът и речта са основата на комуникацията. Именно с тяхна помощ създаваме многообразни речеви произведения – устни и писмени, оформяме мислите си и идеите си в текстове, натрупването, запазването и предаването от поколение на поколение на които са важна предпоставка за съществуването на културата. 
В общуването си ние предаваме информация не само с помощта на думите, но и с помощта на невербалните сигнали. Освен това, всеки текст е понятен и достъпен само в условията на конкретната ситуация. Когато става не само продукт на подателя, но и достояние на получателя, на отношенията между тях. Текстът става дискурс. Дискурсът е речево произведение във всичкото си многообразие на неговите когнитивни и комуникативни функции. Това е текст, вписан в реална културно-комуникативна ситуация. Терминът “дискурс” започва да се употребява в началото на 70-е години, първоначално като синоним на термина “функционален стил”. Едва значително по-късно англо-саксонските лингвисти ван Дайк и Кинч предлагат под дискурс да се разбира не само даденост на текста, но и стоящата зад него система, преди всичко граматиката. 

Още: тук

Няма коментари:

Публикуване на коментар